Vi har återskapat en del av Lunds historia
En bortglömd, central del av Lund fick träda fram i ljuset igen. En anrik plats blev ett urbant och modernt bostadsområde, precis där den centrala stenstaden tar slut och de lummiga villakvarteren börjar.
I vår process tittade vi alltid framåt, men inspirationen kom faktiskt ur platsens historia. Från 1700-talets spirande fruktodlingar som skänkte staden syre, smaker och liv. Från 1800-talets järnvägsodlingar, då SJ använde marken som lönejord till personal, för odling av frukt- och köksväxter – så att fler skulle få ett lite drägligare liv.
När vi byggde Aromalund var det med ambitionen att återskapa känslan från denna svunna tid. Vi lät ett frö slå rot och fick se något bestående varsamt växa fram – helt enligt äppelodlarens filosofi.
Aromaäpplet gav liv till vår berättelse
Äpplet har påverkat historieskrivningen genom alla tider. Det har fått stå som stark symbol för allt från kärlek och fruktsamhet till vetenskap och upplysning. Ungefär samtidigt som vår plats blev bussdepå i mitten av 1900-talet utvecklades Aromaäpplet på Balsgård i östra Skåne. 2005 utsågs det till Skånes landskapsäpple. När vi skrev ny historia på platsen fick Aromaäpplet ge liv till vår berättelse.
I kombination med platsens arv som äppelodling gav det oss inspiration till namnet Aromalund. För oss symboliserar namnet platsens arv, respekten för Lunds historia och bilden av en växande stadsdel. Och visst fanns det med i planen att plantera en vacker lund av Aromaträd i kvarteret som alla skulle kunna avnjuta. Än har det inte blivit av, men vi lovar att ta upp frågan med bostadsrättsföreningen vid nästa möte.


Där samhällen växer, där växer också människor
Som varje ambitiös fastighetsutvecklare har Sjöson en vision om att skapa nya platser där människor får chans att växa, blomma ut och nå sin fulla potential. Aromalund hade alla möjligheter att bli just en sådan plats.
I Lund pågår en ständig utveckling, här finns hög kompetens, en entreprenörsanda och en stark framtidstro. Men här finns också en djupt rotad tradition och en drivkraft att hålla stadens själ intakt – det hyser vi stor respekt för. Med Aromalund ville vi därför både återskapa en del av Lunds historia och samtidigt skänka ännu mer attraktionskraft till en redan attraktiv stad. Med facit i hand känner vi att vi lyckades med just det.
Lars Sjöberg | Hans-Anders Karlsson
Sjöson AB, byggherre för Aromalund
Vi som utvecklade Aromalund
Sjöson
Sjöson AB drivs av Lars Sjöberg och Hans-Anders Karlsson och stod som byggherre för Aromalund. Vi tror på att bygga företag och utveckla projekt snarare än att bara investera pengar. Därför ympar vi alltid in stolthet, mod, lust, engagemang och kunskap, förutom pengar, i våra verksamheter. Enkelt uttryckt satsar vi för fullt när vi ser en möjlighet vi tror på. Vi ställer höga krav, men erbjuder å andra sidan ett långsiktigt och aktivt engagemang som gör alla parter till vinnare.


Arkitekturpartners
FOJAB
Det Malmöbaserade arkitektkontoret FOJAB var engagerade i Aromalund redan vid utvecklingen av detaljplanen. När det första kvarteret skulle utformas blev FOJAB en trygg och skicklig hand som med sin långa erfarenhet och ett varmt engagemang kunde ta det från ritbord till genomförande. Genom en nyskapande konceptualisering kunde vi erbjuda hela fyra olika livsstilskoncept som kunde möta olika behov och önskemål. Aromalunds kvarter 1 blev en spännande utgångspunkt som fick sätta standarden för nästa etapp.
VOTEN & CREAM
Redan i projekteringsstadiet stod det klart att vi ville skapa två likartade kvarter men med sina egna unika kvaliteter. Därför bestämde vi redan på förhand att vi skulle låta olika arkitektkontor utforma de olika husen. I etapp 2 föll valet på VOTEN & CREAM. Med en intressant kombination av lång branscherfarenhet och ungdomlig nyfikenhet tog de sig an uppdraget med klokhet och engagemang. Med en ny blick och nya synsätt blev Aromalunds andra kvarter lika arkitektoniskt intressant som det första, men på ett helt annat sätt.
Fastighetsbyrån Lund
Fastighetsbyrån i Lund var inblandade i utvecklingen av Aromalund sedan projektets början. Inte minst för sin unika lokalkännedom och kunskap om vad Lundaborna vill ha. Fastighetsbyrån har en gedigen och väldokumenterad erfarenhet av att arbeta med nyproduktion.
